صداقت در اسلام

صداقت یک فضیلت انسانیست کہ در اسلام روی آن پردہ گذاشتہ شدہ و از آن یک نوع تقیہ ساختہ شدہ است۔ این تقیہ اجازہ می دہد کہ برای اہداف خود و برای منافع شخصی باید دروغ گفت۔ قرآن اجازہ می دہد کہ برای حفظ جان و ہر نوع تہدید و آسیب باید دروغ گفت و ایمان خود را پوشانیدہ نگہ داشت۔ طوری کہ در سوریہ 16 آیہ 106 راجع بہ آن ذکر شدہ است۔
ھمچنین این بہ عنوان سوگند ہم یاد می شود و درمیان مسلمان ھا بعنوان یک ابزار ھنگام مناظرہ و دفاع از ایمان خود بکار بردہ می شود۔ و بعضی ھا برای توجیہ و پیشبرد بعضی از بخش ھای مخفی قرآن از آن استفادہ می کنند۔
من شک دارم کہ اینگونہ عقاید و تعلیمات فریبندہ بیشتر در بین مسلمان ہا وجود دارد و من معتقدم کہ بعضی از دوستانم راجع بہ عقاید مسیحی نیز چنین اعتقاداتی را دارند ۔
این گونہ تقیہ در قرآن وجود دارد کہ ہموارہ پیراوانش را تاکید می کند کہ در ہنگام تہدید و چالش باید از تقیہ کار گرفت و ایمان خود را نباید ابراز داد۔ گویا در ہر موقع و زمان این کتاب بہ پیروانش تاکید می کند کہ از دروغ و جعل و فریبندگی کار گرفت ۔ اگر چنین نیست چرا تا این زمان گاہی مسلمان ہا ھویت خود را پنہان می کنند۔
پس به هر حال اگر این شیوہ ای است کہ مسلمان ہا انجام می دہند و اگر چنین است چگونہ می تواند یک مسلمان عبادت اش را صادقانه انجام دہد۔ مطمئن ام کہ آنہا حقیقت را ہیچ وقت آشکار نمی سازند ۔ این کتاب شان نیز کتابی ہست کہ از منابع مسیحی ویہودی استفادہ شدہ و تحریف ہای در آن وجود دارد کہ خود مسلمان ہا آن را درک نمی کنند۔
جالب اینجاست کہ سورہ ہای قرآن اصلیت کتاب مقدس را تسلیم می کند ولی مسلمان ہا بجای این کہ حقایق تاریخی کتاب مقدس را ببینند، خود سرانہ از اصلیت کتاب مقدس انکار می کنند۔ آنہا ہیچ نمی دانند کہ احکام اولیہ و نہائی خداوند در ہمین کتاب نہفتہ است۔ آنہا نسخہ ہای خطی کتاب مقدس را کہ ھزاران سال قدامت دارد نیز انکار می کنند۔ این ہا این را نمی دانند کہ پیش از اسلام پدران کلیسا ھای باستانی منابع این کتاب مقدس را بطور مستقل معتبر می دانند۔ نہ تنہا این بلکہ احتمال می رود کہ مسیحیان و یہودیان کہ در عہد اولین زندگی می کردند و گروہ ھای کہ در جا ھای متفاوت زندگی می کردند، کتاب ھای مقدس شان دارای متون یکسان بود و ہیچ تفاوتی بین آنہا وجود نداشت۔ در عین حال امروز کتاب مقدس اساس و باعث پذیرش ھر دو گروہ (مسیحی و یہودی) می باشد۔ و این کتاب بہ عقیدہ ھر دو گروہ ہیچ تغییری نیافتہ است۔
من دراین مورد نوشتہ ام رجوع کنید بہ وبلاگ زیر
jesusandjews.com/wordpress/2010/02/03/is-the-bible-reliable/
اینہا کہ ادعا می کنند کتاب مقدس تحریف شدہ چہ شواہدی در دست دارند۔ خودشان کہ تاحد امکان سعی می کنند موضوعات دینی شان را پنہان نگہ دارند۔ من بہ این باور ام کہ آنہا از این عقیدہ تقیہ کہ بہ اصطلاح سرپوش گذاشتن روی اعتقادات مذہبی و ایمان است یک نوع صداقت آنہا را نشان می دہد کہ تا چہ اندازہ آنہا با ایمان و عقیدہ شان مخلص اند کہ گاہی فرصت پیدا می کنند از ہیچ نوع دروغ دریغ نمی کنند و این را وظیفہ دینی شان می پندارند۔
در دین و موضوعات روح ہیچ نوع دو روی در کار نیست۔ آیا شما می پذیرید کہ روح شما دو روی را قبول کند و مطمئن باشد؟

چگونہ می توان با خدا رابطہ استوار کرد

مسلمان ہا و منابع اسلامی

فارسی –Persian Farsi

Honesty in Islam

Beyond Opinion, Sam Soloman Ch.4, Copyright 2007, published in Nashville Tennessee, by Thomas Nelson

Leave a Reply