آیا کعبہ مقدس است؟

گرچہ دین عرب خدا را بہ عنوان خدای یگانہ پرستش می کند ولی تا کنون اسلام از دورہ شرک بیرون نیامدہ و ہنوز بعضی از ابعاد شرک را بہ آغوش گرفتہ است۔
کعبہ یک ساختمان مکعب مانند است کہ در مکہ واقع است۔ و این یکی از اماکن مقدس ترین اسلام شمردہ می شود و در زمان قبل از ظہور اسلام، این خانہ بعنوان حرم بت خانہ شمردہ می شد۔ و مورد استفادہ بت پرستان قرار می گرفت۔
در سنگ بنای این ساختمان یک شہاب سنگ سیاہ و سفید کہ گفتہ می شود از آسمان افتادہ است و سیاہی آن با تاریکی گناہ انسان ہمراہ بودہ است پنداشتہ می شود۔ امروزہ مسلمان ہا ہنگام فریضہ حج این سنگ را بعنوان ستایش و فریضہ می بوسند و پرستش می کنند۔
در اعراب باستان و پیش از فرہنگ اسلامی ، دین اسلام تحت تاثیر اعتقادات محلی قرار گرفتہ بود و آنہا سنگ سیاہ وسفید، طلسم و بعضی از شیوہ ھای تشریفاتی دورہ سابق را پذیرفتہ بہ آن ارزش می دھند۔ نماز گزاران اعراب برای پناہ جویی از دیگر گروہ ھای اعراب کعبہ را پناہ گاہ خود ساختہ و سنگ سیاہ و سفید را پرستش می کردند۔
یکی از آیین های مرتبط با کعبه طواف حرم است.نظریه در مورد چگونگی این عمل با بت پرستی مرتبط است۔این گروہ ھای قبیلہ ای کہ ماہ، خورشید وستارہ را پرستش می کردند، و با توجہ بہ پرستش ماہ، خورشید و ستارہ این عمل بہ شکل یک دائرہ اجرام فلکی تشبیہہ شد۔ بوسیدن سنگ نیز ہمچون عملی است کہ اعتقاد شان بر این بودہ کہ بوسیدن و لمس کردن سنگ باعث برکت و رحمت تصور می گردید۔
همچنین در ارتباط با سنگ سیاه و سفید درکعبه عبادت خدا هبل بود۔ھبل یکی از بت ھای اعراب بود کہ در ہمین خانہ کعبہ گذاشتہ شدہ بود۔
دیگر جنبه های فرهنگ عرب که با گذشته بت پرست باستان خود در ارتباط است “پرتاب سنگ” در منا، “اجرای” صفا و مروه است که فقط یک اجرا یا نمایش مجدد از مشرکان است کہ در آن زمان آنہا در عہد بت پرستی از آن استفادہ می کردند۔ در نہایت “ستایش” کہ شبیہ مراسم باستانی ستایش نیاکان مردہ عرب می باشد در حال حاضر نیز در فرہنگ عرب بچشم می خورد۔ نگرشی از بت پرستی ھنوز ہم در این فرھنگ بچشم می خورد۔ این فرہنگ قدیم زیر پرچم جدید بنام اسلام ھنوز ھم پا برجاست۔
فرھنگ عرب با دین اسلام مخلوط گردیدہ و این عمل تقاطی از ترکیب عرب بومی و اسلام توحیدی رنگ دیگری گرفتہ است۔ کعبہ کہ یک دستگاہ برجستہ و ستون مہم اسلام پنداشتہ می شود، محل رسومات بت پرستان در عہد بت پرستی نیز بودہ است۔ و ھنوز ہم نشان می دھد کہ بعضی از رسومات آن زمان ترک نشدہ و در ساختار این مذہب وجود دارد۔
این واضح است کہ این دین اسلام در ساختار اعتقادت خود بعضی از اعتقادات یہودی و مسیحی را وام گرفتہ است۔ و آن را پالایش و تزئین نمودہ است۔ ولی اگر بہ باطن آن نگاہ کنیم، فضای داخلی آن پر از امثال گذشتہ بت پرستی می باشد۔ پس چگونہ می توان این دین را مبنی بر حقیقت شمرد؟
آیا این یک دین واقعی است و یا تجمع از ایدہ ھای مختلف از اقوام و مذاھب مختلف است۔ این مذہب محلی می تواند با دیدگاہ جہانی مذہبی در کنار مذاہب دیگر وا ایستد؟ آیا شما مائل ہستید این دین را تسلیم کنید وبہ دینی بپیوندید کہ ارتباط آن با فرقہ ھای گذشتہ و ناخالص بودہ است؟ برای بازاریابی و معرفی کردن بعنوان یک دین جدید آنہا سعی کردہ اند یک روکش نازک وحی را روی آن بگذارند و اصلیت وی را بپوشانند۔ این دین را بر اساس وحی استوار کردند تا زیبا و قابل پذیرش بہ نظر آید۔ شاید آنچہ کہ در پشت حجاب اسلام نہفتہ است بہ سادگی آن را دانست کہ این فقط یک بت پرستی است۔ در مقابل یک قطب توتم از خدایان آن را بنا کردہ اند۔
ھنگام نوشتن این وبلاگ من بسیاری از منابع مختلف را مورد بررسی قرار دادہ ام۔ من سعی کردم تا موضوع باہم مخلوط نشود و این موضوع را صادقانہ ارزیابی کردہ این نوع اطلاعات را جمع آوری نمودہ ام۔
درین ضمن من از شما فقط این را می خواھم کہ شما این وبلاگ را یک افترا نہ پنداشتہ بلکہ برای انجام دادن تحقیقات خود را آمادہ سازید و با ذھن باز و روشن این موضوع را پی گیری کند و سعی کنید حقیقتی کہ در این موضوع نہفتہ است درک کنید۔
از طریق این وبلاگ من بہ یک عقیدہ اسلامی آشنا شدم کہ اینہا بیہودہ اتھامات کاذب می بندند۔
در آخر باید گفت کہ اگر شما یک مسلمان ھستید۔ من از شما از این طریق استدعا دارم و برای تشویق تان دعاگو ھستم کہ شما حقیقت را بیابید و برکس بر ایمان و عمل اسلامی تان توجہ بہ ذات خداوند داشتہ باشید و بہ وی اعتقاد کامل پیدا کنید۔

چگونہ می توان با خدا رابطہ استوار کرد

مسلمان ہا و منابع اسلامی

فارسی –Persian Farsi

Is the Ka’ba sacred

Leave a Reply