ישוע המשיח

בתנ”ך, בספר דניאל, ניתנת לנו הצצה לדמותו של ישוע. בדניאל פרק 9 פסוקים 24-27 כתוב –

“שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל-עַמְּךָ וְעַל-עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָו‍ֹן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.  וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן-מֹצָא דָבָר, לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד-מָשִׁיחַ נָגִיד–שָׁבֻעִים, שִׁבְעָה; וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ, וּבְצוֹק, הָעִתִּים.  וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ; וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא, וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה, נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת.  וְהִגְבִּיר בְּרִית לָרַבִּים, שָׁבוּעַ אֶחָד; וַחֲצִי הַשָּׁבוּעַ יַשְׁבִּית זֶבַח וּמִנְחָה, וְעַל כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשֹׁמֵם, וְעַד-כָּלָה וְנֶחֱרָצָה, תִּתַּךְ עַל-שֹׁמֵם”.

נערכו דיונים רבים בקשר להבנתו ופירושו של הטקסט הנ”ל, והנוסחה המתמטית של ה”שבעים שבעה” המוזכרת בו. אך למרות זאת, אנו יכולים לאסוף מידע רלוונטי בפסוקים אלו, בהקשר של המשיח.

ישוע היה דמות קיימת במקום ובזמן מסוים בהיסטוריה. עובדה זו אפילו לא מוכחשת או מפוקפקת ע”י היסטוריונים חילוניים. הוא חי בתוך הקהילה היהודית ונהג לבקר בבית המקדש בירושלים. אנו רואים אותו כנער בן 12, דן בשאלות עם מורים מלומדים בתוך כותלי בית המקדש, ולאחר מכן בתום חייו כשנשם את נשימתו האחרונה, כשהוא הכריז על עבודת הישועה שלו כאחת שהסתיימה, ואז הפרוכת בהיכל בית המקדש נקרעה.

המסקנה היא שישוע היה קיים בזמן בית המקדש השני, והוא חזה את חורבן בית המקדש השני בירושלים שקרה בשנת 70 לפנה”ס, כשהצבא הרומי תקף את העיר. החורבן לא התרחש בזמן חייו של ישוע, אלא כארבעים שנה לאחר מותו. ניתן לקרוא זאת בברית החדשה, בספר מתי פרק 23 פסוק 37 עד  הפרק 24.

בדניאל פרק 9 פסוק 24 ישנו שימוש במילים מחמיאות, המתארות את משמעות שלטונו של “הנמשח האחד”, או חנוכת שלטונו.

ציון מספר השבועות סימבולי למספר השנים, לפי פירוש מקורות יהודים ונוצרים. אם כך, האמירה הנבואית הזו הייתה מחזירה אותנו ישירות לזמן בו ישוע חי עלי אדמות.

אפילו הפרשן היהודי המפורסם, רש”י, שחי בסביבות המאה האחת עשרה והינו מכובד מאוד בקרב היהדות, והינו נחשב כיום לפרשן הראשי של התלמוד, השתמש בפירוש זה לאותה תקופת זמן, אך לדמות שונה. הוא ראה בחרוד אגריפה בתור הנמשח האחד, במקום את ישוע.

לסיכום, מי עוד בהיסטוריה היהודית היה קיים בתור דמות משיחית שכונתה ‘מלך היהודים’ ומת או הוסר בדיוק לפני חורבן העיר והמקדש, שעד ליום זה לא נבנה מחדש או שוחזר?

 

 

עברית משאבים

המקורות היהודיים של ישוע

jesusandjews.com/wordpress/category/jewish-question-of-jesus/יהודים-שאלת-ישוע/

jesusandjews.com/wordpress/2009/06/19/jesus-the-messiah/

איך לקיים מערכת יחסים עם האלוהים

jesusandjews.com/wordpress/2010/01/19/איך-לדעת-את-אלוהים/

Leave a Reply