אלוהותו של המשיח

הבלוג הזה הוא על אלוהותו של המשיח. אני מנסה לדון בעניין זה מבלי להיכנס לנושא באחדות המשולשת של אלוהים שבו אני רוצה להתמקד בכל פעם בעתיד.

כאשר דנים על טבעו של אלוהים אני חושב שיש לנו על כמה שיותר אחיזה במושג הזה כנמלה עושה עם מדע גרעיני.

אנחנו יכולים לגבש ולהטמיע רעיונות מושגיים כקשור לאלוהים ועדיין ניתן למצוא חסרים בדבר עליונותה של ישותו.

רבים מאיתנו אפילו לא מבינים חלק מהמורכבות של חיים שלא לדבר על זה שהוא המחבר של יצירה.

במבט ישעיהו 9:6-7 הכתוב הזה הוא בבירור כמשיחי בטבע גם בקרב מקורות יהודים.

אם אתה מסתכל על פשטות הטקסט זה מעניין לציין גם אנושי ואלמנט אלוהי היצור המסתורי שלו שתומך ברעיון של הגלגול לפיו אלוהים עצמו שוכן בשר ודם. למרות שאלוהים הוא לא רק אדם האדם אינו מוגבל או מוגבל רק קיום של מעלה ולהיות. פעמים רבות במקרא אנו רואים תיאורים של אלוהים כפי שהוא חשף את עצמו באופן אישי, כגון כאשר אלוהים לאברהם מופיע בצורה של אדם כפי שמתואר בספר בראשית 18. פעמים רבות מפגשים בטווח קצרים אלה מכונים התגלויות שם אלוהים מופיע בטופס ביניים או כסימן פיזי שבו מיירט האנושות בתחושה מוסווה שמלוא תפארתו של אלוהים הוא מוגבל.

בספר השמות 33:20 משה הוא ספר כי איש לא יכול לראות את אלוהים ולחיות ומשה היה מותר רק כדי להציץ בחלק האחורי שלו. קולו של אלוהים היה מותר להישמע עדיין הוא לא היה מרשה לעצמו להיות נצפה באופן מלא. גם בספרות אפוקליפטי אלוהים מתואר לנקודה מוגבלת. אחת סיבות אלוהים אוסר זהותו להיראות כל כך שצורתו לא ניתן להעתיק כאליל כדי לראות ולעבוד אותו.

נוכחותו של אלוהים היה התושב בתוך מחנה ישראל אך הוא עדיין שמר על בלעדיותו. הכרובים בחלק הפנימי של המקדש היה להסתיר או להסתיר אישו של אלוהים. אלוהים הגביל את גישתו של האדם כלפיו שהתבססה על קרבה בשל קדושתו של הטבע שלו. האנושות בגלל החטא לא הייתה מסוגלת להתקרב לאלוהים אלא בדם, וגם אז היה המתפלל עדיין לא ניתן גישה חופשיה לנוכחותו לפי אמונתו על ידי מחיצות התחום המקדש או על ידי הגבולות של הר.

ייתכן שאתה שואל את עצמכם בשלב זה הוא שזה אז, יכול אלוהים להיראות או לא והתשובה שלי לשאלה זו תהיה שניהם. היא עשויה להופיע כי אני מתלבט בנקודתי המבט שלי על זה, ומה שהצעתי עשויה להיראות בלתי מובן במקרה טוב והגרוע ביותר הסותר באומרו כי אלוהים לא ניתן לצפות, ובכל זאת ניתן לראות. שוב המושג הזה הופך מעט יותר כאשר אנו רואים את הטבע המורכב של אלוהים כפי שהיא מוצג בקיום שילושו לפיה באדם אחד הוא מסתתר ואילו השני הוא מתגלה או נחשף.

למרות שאלוהים לא יאפשר לאינטימיות של צפייתו פנים אל הפנים הוא עשה לספק אמצעים אחרים של גישור. אחת מהדרכים אלה נוכחותו של אלוהים הייתה מוצגת היה דרך תהילת השכינה שבו נוכחותו של האלוהים נראית בעליל בזמן חמקה מן הנוף אנושי מלא.

כמו כן, אנו רואים דוגמאות רבות שבו אנו רואים חזקים להזדהות עם אלוהים ומלאך ה ‘. פרשנים יהודים נאבקו עם המושג הזה וכאשר יש קטע קשה לפרש הם גם מתייחסים לשכינה או מלאך מטטרון משמעות רב עצמה בשם “ששם כתואר שני” שכמוהם לא נמצא בתנ”ך.

אנו רואים כמה כתבי קודש, המאפשרים לאנשים להציג אלוהים ועדיין לחיות. בראשית 32:24-30 מתארים יעקב נאבק עם איש שהיה למעשה מלאך (הושע 12:4) עדיין הוא טוען שראה את אלוהים פנים  אל הפנים. בספר שופטים 13: 19-23 מנוח רואה את מלאך ה ‘, כשהכריז שהוא ראה את אלוהים. בספר שמות 3:1-6 אנו רואים  עמותה של המלאך של אלוהים עם אלוהים נאמרה שמשה פחד להסתכל על אלוהיםי. בספר השופטים 6:11-23 גדעון הוא מצוקה ברואה מלאך של אלוהים פני אל פנים ואז הטקסט מתייחס לאלוהים עצמו שמדבר אליו.

עלינו לזכור גם שהמילה מלאך פירושו שליח בעברית ובשליח זה לא היה סתם שליח, אלא נראה שהוא אלוהים בעצמו. אלוהים כמובן אינו רק ישות רוחנית או איש עדיין מסתורי אלוהים מגלה את עצמו בדמותו של גבר וכשליח שניתן היה לראות באופן גלוי.

גם אתה עלול למצוא את זה מעניין ללמוד דמות המשיחית בדניאל 7:13-14 המתואר כ” בנו של אדם “, ובכל זאת ניתן פולחן.

כתבים אלו עלולים שלא לענות על כל השאלות שלנו, אבל אולי זה ייפתח לך למעלה וראה את אפשרויות אחרות שאולי אף פעם לא נחשב בעבר.

הנה כמה מקורות בתנ”ך נלקחו מהברית החדשה היהודיה שעשוי לשפוך אור נוסף על בעיה זו.

אל העברים 1:1-3 הבן הוא הזוהר של התהילה של אלוהים וייצוג המדויק של ישותו.

הקולוסים 1:15-19, 2:9 הוא (ישוע) הוא דמותו של אלוהים בלתי נראה.לאלוהים היה שמח לקבל את המלוא לשכון בו… למשיח כל מלוא האלוהות חי בצורה גופנית.

 הפיליפים 2:5-11 מי, להיות בטבע אלוהים מאוד, לא ראה שוויון עם משהו אלוהים שיש לתפוס, אבל שום דבר לא הכינו לעצמו, לוקחים את טבעו של עבד, שנעשים בדמות אדם ושנמצאו במראה כמו אדם.

ישו או ישוע המשיח היה ממש שכינת הליכה.

עכשיו אחרי שאמר את כל זה אז אולי אנחנו יכולים להתחיל לתפוס מבט של הטבע הנשגב והאלוהי של מי שמתואר בישעיה  9:5-6

 

5 כי ילד ילד לנו ,

 בן נתן לנו ,ותהי המשרה על שכמו.

ויקרא שמו

פלא יועץ, אל גיבור,

אבי עד ,שר שלום.

6 לםרבה המשרה

ולשלום אין קץ.

על כםא דוד ועל ממלכתו

במשפט ובצדקה

מעתה ועד עולם

קנאת יהוה צבאות תעשה זאת

 

הילד הזה היה להיולד והוא בן שניתן נושא את השם והתואר חיובי כפלא יועץ, סגיב אלוהים, אב נצחי, נסיך שלום.

דבר נוסף שמבדיל את המשיח כיותר מסתם אדם שהוא נצחיותו או קיומו הקודם. כתוב אחד שמתאר את ההיבט הנצחי של המשיח נראה ב מיכה 5:2 שלפי רש”י מתאר את קיום קודם של המשיח או לפחות את שמו כתיאור מוצאו של המשיח בתור “משל ישן”

האם אתה יכול לחשוב על מישהו אחר שנולד בבית הלחם, שהיה דמות משיחית? זה היה כמעט בלתי אפשרי  למשיח להיולד בבית הלחם היום, אלא אם כן הוא היה פלסטיני.

בכל אופן ישוע מדבר על קיומו הקודם קבע לפני שאברהם היה אני ושהוא ירד מן השמים בקבלת מעונו עם איש.

אמרתי את כל זה כדי להגיד את זה, כי ישוע הוא אלוהי ועדיין הוא נתפס באופן אמיתי ומוחשי. כתבים אלה מסייעים לתאר את טבעו של הדמות המשיחית בם יותר מסתם אדם. ראינו בחטף את טבעו של המשיח בתנ”ך אשר בתוקף אלוהות קורלציה עם היותו בין אם באמצעות “שם” או “כיבוד.

האם יתכן שיש לך להתעלם את החשיבות של ישוע כמשיח בגלל שלא היה לך הבנה מלאה או תצוגה מוגבלת של כתבי הקודש? אולי הראייה שלך הייתה מטושטשת לפי מיטב המסורת של העם שלך והרבנים שדרך קוצר ראייתם נאבקו עם חלק מאותם כתבים אלה.

ישוע הוא האדון והוא אלוהי במלואו לפיה הוא שכן בינינו באופן אמיתי ומוחשי. הוא גם “הבן של אלוהים” ייחודי כמו בתהילים 2 ועדיין “בנו של אדם” ב דניאל 7, כמו גם להיות “האלוהים האדיר” בישעיהו 9.

מושג זה אולי נראה מבלבל, אבל אנחנו חייבים לזכור שהאדם האלוהי של אלוהים הוא מסתורי. מין אנושי אינו יכול להבין סופו של דבר כל היבט וזווית לטבעו ולהיות כי מחד אלוהים קבע שלא לחשוף אותו במלוא וגם זה מעבר ליכולתנו האנושית והניסיון שבו אנחנו לא מצליחים להבין באופן מלא. למשל, אנחנו מקבלים תחושה של זה רק מחומרי קריאה אפוקליפטיים. אם טבעו של אלוהים יכול   שיהיה אפשר לתפוס כל כך בקלות  אז למה  את הצורך בכל מקורות חוץ מקראיים מפרשנים יהודים כוללים את הכתבים המיסטיים על אלוהים.

לבסוף אלוהים יכול להראות את עצמו בכל מה  צורה או ישות הוא ירצה בכך. אם אנחנו מגבילים את עצמנו לקבלת אלוהים שמתאים להבנה או הערכים שלנו אז מה שעשינו הוא עבודה זרה מחויב בלבנו על ידי הפיכת תמונה שמייצגת בצורה מטעה את ישותו.

עברית משאבים

המקורות היהודיים של ישוע

jesusandjews.com/wordpress/category/jewish-question-of-jesus/יהודים-שאלת-ישוע/

The divinity of the Messiah

איך לקיים מערכת יחסים עם האלוהים

jesusandjews.com/wordpress/2010/01/19/איך-לדעת-את-אלוהים/

Hebrew Text © Bible Society.

To find out more about Bible Society visit www.biblesociety.org.uk

For Hebrew scriptures please visit www.biblesociety.org.uk/products

Leave a Reply