اسلام و صلح

من چندین بار از دوستان مسلمانم شنیدم کہ می گفتند، اسلام دین صلح و آرامش است و این عدہ ای مخصوصی از بنیاد گراہا اند کہ دست بہ اعمال خشونت می زنند و اسلام را بدنام می سازند۔
با این حال، این نوع خشونت بہ نام اسلام بیش از چہاردہ قرن گذشتہ وجود داشتہ کہ بیش از 270 میلیون نفر قربانی این گونہ خشونت گردیدہ اند۔ و بعد از فاجعہ 11 سپتامبر در حدود بیست ہزار حملات تروریستی در سرتاسر جہان انجام دادہ شدہ است۔
بنابراین خشونت بازتابی از ارزش های اسلام با محوریت مفاهیم مانند جهاد و شهادت بودہ کہ با جبر و شدت مردم بہ این عمل تشویق شدہ اند و اینگونہ مفاہیم نشان می دہد کہ نفرت، خشونت و قتال در تعریف ایمان اسلامی می آید و جزو لاینفک ایمان محسوب می شود۔
از گذشتہ تا کنون، اسلام از طریق زور و جبر پیش رفتہ است۔ مردم بیچارہ را اسیر و گروگان گرفتہ و برای حفظ روحیہ فتوحات و پیروزی ہای خویش ترس و رعب را گسترش دادہ است تا مردم در ھراس این دین باشند و نتوانند از چنگ آن بیرون بجہند۔
بنابراین من نمی خواہم آن عدہ ای از پیروان قران کہ احکام اسلام را قبول دارند، مورد ایراد قرار دہم ولی آن ہای کہ از اساس اسلام اطاعت می کنند باید صلح آمیز باشند ولی اینگونہ نیست۔ آن ہای کہ اساس این دین را صادقانہ پزیرفتہ اند دست بہ خشونت می زنند و پیروان واقعی اسلام در سورہ زیر تعریف شدہ است و در قرآن بہ این شکل از آنہا ستایش گردیدہ است
قرآن 9: 29 ، 9: 73، 9: 123۔ با توجہ بہ دین شناسی اسلامی، در اسلام خداوند اجازہ می دہد تا حملات تروریستی انجام گیرد این خود نشانہ این ادعاست و دلیل است کہ این دین ہمیشہ از خشونت ستایش کردہ است و آن را تشویق کردہ است۔ اگر در سرزمینی خشونت و ظلم است بہ عقیدہ آن ہا خداوند دست اندر کار است و این مشیت خداوند است۔ بنا برین مبارزہ با کفار طرح کامل خداوند است و این یک نوع مقاومت در این دین محسوب می شود۔
این اعمال محکوم و مذموم تطابق با احکامات و تعالیم قرآن دارد۔ بنابرین من فکر می کنم آنہای کہ مسلمان اند و ادعا دارند کہ یک مومن واقعی اند با اینگونہ تعلیمات خشونت کہ در قرآن بہ آن اشارہ شدہ است چہ کار خواہند کرد۔
علاوه بر این، به صورت انتخابی استفاده از تنها سوره خاصی که مناسب ایدئولوژی مذهبی شان است آنہا ہمیشہ آن را ملاک قرار دادہ ازان بعنوان دلیل استفادہ می کنند۔ در تعریف اعتقادات اسلام جہان بینی مذہبی بہ شکل خاصی بیان گردیدہ طوری کہ در قرآن سورہ 33: 36بہ آن اشارہ شدہ است ۔
علاوه بر این اصرار ورزیدن که اسلام دین صلح آمیز است و به مخالفت با چنین تروریسم و سکوت در مقابل این گونہ اعمال خشونت و پدیدہ ہای ظلم و ستم یک نوع توافق و اجازہ را نشان می دہد کہ در افکار عموم مسلمان ہا گنجیدہ است۔ آنہا ہمیشہ با اینگونہ توافقات در تاریخ بشریت شریک جرم بودہ اند و ہستند ۔
متاسفانه، حتی اگر اکثریت مسلمانان صلح طلبان هستند، آن عنصر رادیکال رهبری اسلام که حامل نفوذ فرهنگ اسلامی است ، بہ عنوان اکثریت بہ نفع جنبش خود در دورہ ہای مختلف ھرگونہ رقابت را رعایت خواہند کرد۔
شما می توانید معاملات با دیگران را از دیدگاہ خاص قرآن مشاہدہ کنید کہ در در قرآن 2: 256، 109
با وضاحت کامل و صریحا ً ذکر گردیدہ است۔
اسلام ہمیشہ توسط شمشیر و خشونت گسترش پیدا کردہ و نفوذ این ہم در اثر خشونت و ترس بودہ کہ در دیار مختلف بعد از حملات اعراب در متن جامعہ یک نوع ترس و لرز پیدا شدہ و مردم بہ شکل اجباری این ایدہ را پذیرفتہ اند۔ این پیشرفت به سمت تسلط و نفوذ اسلام ممکن است مانند یک تئوری توطئہ بہ نظر آید این گونہ توطئہ ہا در طول تاریخ خیلی زیاد اتفاق افتادہ و ہنوز ہم ادامہ دارد۔ در طول زمان بہ دست گرفتن کنترول کامل یک جامعہ از طریق واژگون ساختن فرہنگ ہای غیر اسلامی این ہا ہمیشہ یواشکی کار کردہ اند و بعد از مدتی شدت گرفتہ بہ اوج رسیدہ اند۔ این است که اغلب منجر به ظلم و ستم و آزار و اذیت در میان مسیحیان و گروه های دیگرشدہ است۔
من از یک گروه به نام صدای شهدا حمایت می کنم کہ درین ویب سائت است۔
www.persecution.com
یک سازمان مسیحی که کمک می کند و افرادی که قربانیان شهادت ہستند و تعداد آنہا در حدود 300000 مسیحی در یک سال می رسد,بیان می کند۔ این گونہ قربانیان مسیحی شغل و اموال خود را از دست دادہ اند و حتیٰ بہ حبس و مرگ محکوم شدہ اند و بشکل ہای مختلف شکنجہ شدہ اند۔
آنجای کہ مسلمان ہا غلبہ دارند بہ تاکید بہ استناد قرآن آنہا از دیگران جزیہ می گیرند۔ در قرآن آمدہ کہ ” ہیچ جبری در دین وجود ندارد” آنہا از این آیہ چشم پوشی می کنند و جوامع اسلامی در تلاش آزار و اذیت کافران ہستند و توسط جزیہ و توھین بہ مقدستات و دیگر بہانہ جوئی ہا مردم را شکنجہ و اذیت می کنند۔
پس از همه کسانی که تا به حال بہ یک گروه مسلمان بشردوستانه که کمک می کند آنہا نمی دانند کہ این گونہ گروہ بہ کافران کمک نمی کنند و نمی خواہند بہ نام بشر دوستی بہ آن مردم کمک برسانند کہ مسلمان نیستند۔ طوری کہ ابن کثیر در 9: 29 بہ آن اشارہ کردہ است۔ آن عدہ مردمی کہ در دیار اسلامی زندگی می کنند و مسلمان نیستند، از آن ہا جزیہ می گیرند و باج می میگرند۔ این تفاوت را نشان می دہد کہ آنہا دیگران را شہروند درجہ دوم می پندارند۔گروہ ھای مسلمان اینگونہ مفکورہ ندارند کہ بہ کمک بشریت بپردازند و طوریکہ در قرآن نیز در3: 110، 98: 6 بہ ہمچون مطلبی اشارہ شدہ است۔
با این حال در مقابل این گونہ خشونت ہا مسیحیت برخی از گامہای بزرگی برداشتہ و در راستای حقوق بشر نہاد ہای را ایجاد کردہ کہ بطور مثال بہ مردم مسلمان سوریہ کمک می کنند۔ ( البتہ بہ آنہا کہ تند رو ہستند) آنہا بیمارستان ہا و یتیم خانہ ہا در پناھ گاہای سوریہ و عراق ساختہ اند کہ برای مسلمان ہا ساختہ شدہ است۔ اینگونہ اقدامات نادیدہ گرفتہ نشود۔
به هر حال پیشرفت اسلام در یک جامعه شروع می شود کہ میزبان مہاجرین می باشد و بعد از مہاجرت این ہا دران جا بہ خیلی سادگی جابجا شدہ توسط زور پیش می روند و دین شان را گسترش می دہند۔
این فرایند می تواند بہ شکل تدریجی دوستانہ باشد و در پنہان این جامعہ بہ شکل دیگری شکل می گیرد۔ اینہا در تفسیر قرآن مانند تفسیر ابن کثیر از جہاد پشتیبانی می کنند و امروز در گوشہ و کنار جہان در نقاط مختلف دست بہ خشونت و گسترش جہاد می زنند۔ اینہا انتقادات را نیز تحمل نمی کنند۔ گاہی اگر علیہ خشونت آنہا کسی حرفی بزند و یا روش آنہا را مورد ایراد قرار دہد ،تہدید بہ مرگ می شوند و با آن برخورد جدی صورت می گیرد۔
در نهایت این به تهاجم جهادی منجر می شود و اسلام برای زندہ ماندن این گونہ اعمال را ادامہ می دہد۔ طوری کہ در کشور ہای اسلامی کنترول دارد و آنجا توسط قانون شریعت اسلامی مردم را کنترول و مہار کردہ اند۔ از قضا چنین تهدید حتی به چنین درجه که جنگ مذهبی در میان آن جناح های مختلف و یا فرقه ھا نیز آغاز شدہ و آنہا بین خود نیز ہمدیگر را نمی پذیرند و در پی جان یکدیگر افتادہ اند۔در عمق جامعہ اسلامی تقیہ وجود دارد و در خارج نیز مسلمان ہا از آن استفادہ می کنند طوریکہ در قرآن 3: 28 با صراحت تام بہ آن اشارہ شدہ است۔
در نهایت می توان گفت کہ این ہا در داخل نیز اعضای خود را تھدید بہ مرگ می کنند و یک دیگر را مرتد پنداشتہ می کشند و در بین آنہا حقوق شخصی وجود ندارد۔ ہمہ از دست یک دیگر و توسط یک دیگر تہدید بہ مرگ می شوند۔ آزادی در اسلام تنہا یک توہم است ۔ آنہا برای نگہداشت حاکمیت خود در سیاست خود می گویند کہ آنہا از قرآن حمایت می کنند۔
در نتیجه، من این واقعیت را تصدیق می کنم کہ مسلمان ہا تحمل ندارند وعصبانی می شوند۔ تجاوز می کنند و در اعتقادات اسلامی آنہا اینگونہ روش جدی وجود دارد و بہ اینگونہ اعمال تاکید ورزیدہ شدہ است۔
من خوشحالم که کسانی که در داخل جامعه مسلمان این گونہ خشونت ہا را درست نمی دانند و بہ آن معتقد نیستند من مخلص شان ہستم۔
شاید در اعماق درون آنها رد اسلام نہفتہ باشد اما از ترس و وحشت آنہا اعتراض خود را بہ چنین شیوہ ابراز نمی دارند۔ حتی بہ شکل نا خود آگاہ ممکن است برخی از آنہا خود را فریب دہند۔ ولی آنہا نمی خواہند صادقانہ تعلیمات اسلام را بپذیرند و این گونہ اعتقادات را در نظر بگیرند۔
با این حال در قلب و یا وجدان خود این مسلمانان اسلام رسمی نیست۔ اینہا مفاہیم اخلاقی را درست بہ رسمیت نمی شناسند و ارتکاب بہ قتل و غارت می شوند و این گونہ قتل و غارت را تعہد بہ دین و وظیفہ مذھبی شان می دانند۔

من باور دارم که مسلمانانی که آنان در حد متوسط تر هستند، به غیر از آموزه های قرآن، به شیوه ای ارتجاعی پاسخ با دیده شر معاصر مردان بی رحمانه مانند هیتلر، و در قساوت و استکبار از استالین، ایدی امین، پل پت و زمان هیروهیتو این گونه جنایات نفرت دارند واین مردان کہ نسل کشی را مرتکب شدہ اند جنایات شان را پشتوانہ مذہبی می دادند و می گفتند کہ از طرف خداوند حمایت می شوند۔

بااین حال متاسفانه برخی از مسلمانان سهم خود را نمی بینند و یا احساس مسئولیت نمی کنند کہ برای نابودی پدیدہ ہای شر سعی و تلاش ورزند و مسکلات جامعہ بشری را کاہش دہند۔
من باور دارم که مسلمانان متوسط و میانہ رو درین ضمن غریزہ ای دارند و بہ خالق دوست داشتنی اعتقاد دارند و اگر آنہا بخواھند یک زندگی خوبی را ترویج و گسترش دھند و از طریق پرورش و مراقبت مادران کودکان شان را بشکل درست و سالم تربیت کنند، ممکن است نتایج خوبی بدست آید۔ و اگر تمایل باشد کہ با خدا عشق ورزیدہ شود و با مخلوق خدا نیز عشق ورزیدہ شود، سپس احساس در وجود آدمی پیدا می شود کہ ہم نوع خود را دوست داشتہ باشد۔ اگر کسی تمایل عشق بہ خدا دارد پس با بندگان خدا و انسان ہا این عشق و عاطفہ را نشان دھد۔ خدای ما خدای نفرت نیست بلکہ خدای محبت و مہربانی است۔ وجود او قابل تسخیر نیست و وی لایق و شایستہ ی تعریف است۔
در آخر من از شما التماس دارم برای خواندن مطالب بیشتر بہ این وبلاگ توجہ کنید و از شما سپاس گزارم کہ این مطالب را می خوانید و از شما می خواہم کہ بہ موضوع اسلام صادقانہ و تفکر بر انگیز رویکرد داشتہ باشید و این موضوع را با دقت و تفکر بسنجید۔
پس از همه به یک دیدگاه لیبرال تر اگر بپردازیم بہ این نتیجہ خواہیم رسید کہ اینہا سعی دارند ارزش ہای فرہنگی بومی را ازبین بردہ جاگزین آن فرہنگ خشونت شود و در مقابل فرہنگ متمدن امروزی روش ہای فرسودہ قدیمی را راہ اندازند۔ لذا یک محوطہ بالاتر از وجود انسان است که در آن خدا است کہ درآن تعریف دین وجود دارد۔ دین که در نهایت می تواند به عنوان یک رابطه عشق وقربانی توصیف گردد۔این عشق از عیسی مسیح شروع می شود و گسترش می یابد و بدون اسلحہ بہ بشریت آرامش می بخشد۔ این عشقی است کہ دران خدمت وجود دارد۔ تا زمانی کہ این عشق است دران ہیچ نوع جبر نیست۔ این عشقی است کہ دشمنان را نیز بہ دوست مبدل می سازد۔ یعنی عشق بہ عیسی مسیح یگانہ راہیست کہ ہر نوع خشونت و جبر را ازبین می برد و در فرد یک نوع آرامش را ایجاد می کند۔
دوستان عزیز۔ علاوہ بر این راہ دیگری وجود ندارد و این راہ بہتری است برای نجات و آرامش بشریت چون خود یسوع مسیح می گوید کہ این تنہا راھیست۔ این راہ منجر بہ زندگی است نہ مرگ۔ عشق به جای ترس، نفرت، خشم و قتل۔ برای خدا جہان را دوست بدارکہ ہر کہ بہ عیسی رسید و بہ وی پیوندید و ایمان آورد ھلاک نہ خواہد شد بلکہ حیات ابدی خواہد یافت۔

چگونہ می توان با خدا رابطہ استوار کرد

مسلمان ہا و منابع اسلامی

فارسی –Persian Farsi

Islam and Peace

Permission granted by David Woods for excerpts taken from the article on “Jihad, Jizya, and Just War Theory” in the Christian Research Journal Vol.36/No.1/2013
Permission granted by David Woods for excerpts taken from the article on “ Muhammad and the Messiah” in the Christian Research Journal Vol.35/No.5/2012

Leave a Reply