Adakah Ka’aba kudus?

Walaupun Allah diakui sebagai satu-satu Tuhan oleh seluruh bangsa Arab, tapi ia masih tidak memisahkan diri daripada mengungkapkan ketaatan kepada politeisme masa lampau.

Ka’aba ialah sebuah bangunan mendekati bentuk kubus yang terbina dan terletak di tengah Masjidil Haram di Mekah, tempat paling suci bagi umat Islam dan ia dianggap sebagai keramat pada zaman jahiliah (sebelum kewujudan agama Islam).

Asas pembangunan Ka’aba berasal dari seketul meteorit hitam, menurut legenda, ia terjatuh dari firdaus ketika masa kegelapan pemikiran demi untuk menyerap dosa-dosa manusia yang bertawaf. Hari ini, ketika melakukan tawaf di sekitar Ka’aba, muslim menyembah dan mencium hanyalah semata-mata tanda penghormatan.

Pada zaman sebelum kedatangan Islam, kebudayaan agama Arab dipengaruhi oleh pemujaan secara fanatik terhadap fetisyisme batu yang mana mengabadikan batu-batan hitam ini sebagai sebahagian daripada amalan-amalan ritual mereka masing-masing.

Orang Arab adalah golongan pemuja batu di mana kelompok suku mereka mempunyai ka’aba, tempat yang paling suci dalam kabilah masing-masing yang menempatkan batu hitam puak masing-masing untuk tujuan pemujaan.

Salah satu daripada upacara penyembahan batu yang berkaitan dengan ka’aba ialah mengelilingi dan bertawaf kelilingi keramat. Teori tentang asal-usul amalan jahiliah ini adalah kerana kelompok suku ini mengelilingi ka’aba dengan tujuan memimik landasan gerakan badan astronomikal sebagai tanda penghormatan dan pemujaan kepada bulan, matahari dan bintang-bintang. Alaman-amalan yang dilaksanakan oleh suku-suku ini juga termasuk ciuman pada batu kerana mereka mempercayai bahawa tuhan atau roh suci terhuni di dalamnya. Mereka berpendapat bahawa tindakan ciuman dan sentuhan pada batu akan membawa rahmat kepada mereka.

Pemujaan batu hitam Ka’aba juga berhubungan dengan penyembahan Tuhan bulan Hubal.

Aspek-aspek yang lain dalam kebudayaan agama Arab yang berlaku pada zaman jahiliah di masyarat Arab masa lampau dan berkaitan dengan kepercayaan kafir purba termasuk “Lemparan batu” di Mina, Safa “Penghijrahan ” dan Marwa yang mana hanya satu lakonan semula kafir demi untuk menetes di celah kedua-dua idola, dan akhirnya “Pemujaan” yang mengajuk ritual purba menyanjungi nenek moyang mereka yang telah meninggal dunia dan sekarang upacara pemujaan ini telah mengarah ke arah penyembahan Allah.

Jelas sekali bahawa kebudayaan agama Arab masih belum memisahkan diri daripada amalan pada zaman jahiliah walaupun ia menuntut bahawa mereka kini berada di bawah cogan baru dalam rangka monoteisme. Amalan “syncretistic” ini yang menggabungkan kebudayaan Arab ke dalam agama Islam telah mewujudkan suatu campuran dan tidak mempunyai ketulenan dalam komponen keagamaannya serta Ka’aba ditanggap sebagai tambahan terkemuka yang dijadikan sebagai tiang Islam mendedahkan bahawa terwujud rekahan-rekahan pada mahligai dalam struktur keagamaan ini.

Jadi sejauh manakah Islam betul-betul mampu mendirikan identiti unik yang tersendiri dan menjadi satu kepercayaan sebenar? Jelas sekali bahawa ia telah meminjam strukturnya dari kepercayaan Kristian Judeo dan mengisikan pendalaman dengan perkara keserupaan yang berlaku pada zaman jahiliah.

Adakah ini betul-betul kepercayaan sebenar atau hanya sekadar pinjaman penggabungan yang terdiri daripada pelbagai jenis idea dan disatupadukan kepada satu amalan agama setempat di samping mengamalkan pandangan-pandangan dunia keagamaan yang lain ke dalamnya?

Adakah kamu bersedia angkat sumpah dan mengikrarkan kesetiaan kepada satu agama yang tidak mempunyai ketulenan serta bergantung kepada kultus dan tradisi masa lampau?  

Adakah Islam hanya dibentuk dan disusun semula dalam struktur yang sebenarnya serupa dengan penyembahan berhala dengan lapisan perlindungan luar yang nipis serta dipasarkan sebagai satu agama baru yang berasaskan pada wahyu yang diterima daripada kewujudan suci? Barangkali mungkin apa yang tersembunyi di sebalik tudung Islam hanya satu idola berkepala semata-mata untuk menentang satu tiang totem tuhan.

Dalam penulisan blog ini saya telah mengumpul pelbagai jenis sumber yang berlainan mengenai perkara ini dan saya telah cuba sedaya upaya untuk menghasilkan satu penilaian yang berpatutan dan ikhlas berkaitan dengan perkara ini ketika menyusun semak kesemua maklumat ini.

Saya hanya ingin meminta anda supaya jangan melucutkan kandungan dalam blog ini semata-mata kerana kempen yang dilumur dengan pengumpatan. Saya juga menggalakkan anda melakukan pengkajian anda sendiri mengenai perkara ini sementara mempunyai sikap atau minda terbuka terhadap perkara ini.  

Melalui blog ini saya telah menawarkan satu cabaran kepada kepercayaan Islam sementara cuba untuk mengelak daripada fitnah yang tidak diperlukan dan dakwaan salah laku terhadap penganut Islam serta apa yang dianggap sebagai penanda kesucian oleh mereka. Saya mengenali dan menghormati rakan-rakan Muslim saya yang bersikap positif dalam kesetiaan dan keikhlasan terhadap konsepsi Tuhan mereka. Namun begitu saya masih ingin meminta mereka supaya mengizinkan fakta dan maklumat membimbingi mereka dalam membuat keputusan lebih baik mengenai kesetiaan dan penyerahan mereka.

Sebagai kesimpulan, jika anda seorang Muslim saya menggalakkan anda berdoa kepada Tuhan dan meminta bimbingan tentang hakikat sebenar di sebalik agama Islam dan amalan.

 

 

Pautan-pautan yang lain

Bagaimana Menjalin Hubungan dengan Tuhan

Sumber rujukan mengenai Muslim dan agama Islam

Jesus dan agama Islam

Is the Ka’ba sacred?

Leave a Reply