Bagaimana Menjalin Hubungan dengan Tuhan

Kitab injil mengajarkan kami bahawa Tuhanlah yang mewujudkan segala-galanya termasuk kemanusiaan dan meskipun Tuhan berkarakter sempurna dan berahklak mulia, tapi manusia tidak memiliki ciri-ciri ini. Tuhan menjadikan manusia sebagai satu moral wakil bebas dengan mengurniakannya keupayaan dalam membuat pilihan antara niat baik dan niat jahat. Kitab kudus Tuhan, kitab injil, ialah wahyu ilahi dirinya sendiri yang memberitahu kami bahawa kami semua adalah golongan yang berdosa dan maksiat yang mana kekurangan keagungan kasihnya.

Jikalau mengizinkan saya menyatakan beberapa rukun dari Rukun Sepuluh, yang merupakan asas moral bagi perundagan Kristian, tiada sesiapa pun yang tidak melanggari undang-undang Tuhan pada suatu darjat tertentu. Bagi orang-orang yang sama ada berkhidmat untuk tuhan-tuhan lain ataupun salah guna nama Tuhan dengan penyerapan yang lebih lengkap tapi gagal meyayangi Tuhan dengan sepenuh hati kami dianggap sebagai dosa yang mencabuli keagungan Tuhan. Rukun-rukun ini diikuti oleh kemaluan terhadap ibubapa, membunuh dipersamakan dengan kebencian, perzinaan dipersamakan dengan penglihatan penuh dengan kenafsuan, mencuri, membekalkan kesaksian palsu terhadap jiran kami, keinginan memiliki harta atau bini orang lain dengan memberikan tamparan kepadanya dengan pendorongan pemikiran dan motif jahat.

Pencabulan ini telah mengakibatkan kami disingkirkan atau terasing diri daripada keabadian Tuhan. Dalam perkataan lain, kami tersesat dan terpisah dengan Dia kerana Dia tidak akan membenarkan kesucian diri sendirinya bersekedudukan dengan dosa. Dosa menimbulan kemurkaan Tuhan dan pengadilannya bukan saja di sini tetapi juga di keabadian. Kitab injil menggambarkan ia sebagai satu tempat di mana penuh dengan api yang tidak dapat dipadamkan serta di sana berlimpah dengan kesengsaraan yang tidak terhingga.

Sampai setakat ini keadaan ini kelihatan seakan-akan langsung tiada harapan tapi perkhabaran baik ialah Tuhan telah menghantarkan Al-Masih-nya (Messiah) yang tidak menanggung sebarang dosa ke dunia kami. Kewajipannya ialah mengantarai orang ramai dengan Tuhan dengan mengorbankan hayat nyawanya sebagai suatu pertukaran bagi kami. Lantaran itu, dia telah memenuhi persyaratan pengadilan Tuhan.

Dia bukan sahaja berkorban dirinya demi untuk membawa keamanan kepada manusia bersama dengan Tuhan tetapi Dia juga telah menghidup semula serta kini dia sedang menunggu dan bersedia menerima mereka yang menaruh kepercayaan kepadaNya. Jadi sekarang apabila kami meninggal dunia, tubuh badan kami pasti akan menjadi nekrotik tapi kami akan dibawa ke depanNya dan inilah apa yang dimaksudkan oleh kitab injil dalam penerangan mengenai kehidupan abadi.

Kesemua ini akan berlaku apabila kami membuat pengakuan dengan ikhlasnya dalam kepercayaan dan mengiktiraf Jesus sebagai satu-satunya Penyelamat yang

mampu memadamkan dosa dan membawakan kami keamanan bersama dengan Tuhan. Ini juga termasuk menerima Dia sebagai Tuhan (Lord) yang membawakan keertian bahawa sekarang kami sedang berkhidmat untuknya dengan hati yang taat.

Apabila kami menerima dan menitipkan kepecayaan dalam hati. Dia akan menghantarkan kami mesej dari syurga secara peribadi dalam bentuk roh kudus dan menghuni dalam tubuh penganut serta membantu kami dalam kehidupan kami menuju ke arah Tuhan.

Kepercayaan transaksi ini diikuti oleh menjalani ritual pembaptisan air atau rendaman yang diibaratkan sebagai makam berair. Upacara ini menandakan kelahiran semula secara fizikal dan memperingatkan usaha dalaman Tuhan telah diisytiharkan serta diperakui melalui upacara ini yang mampu berhubung dengan transformasi di realiti kerohanian dalam menjadi seorang orang baharu mulai dari dalaman.

Keseluruhan proses ini mungkin kelihatan seperti satu transaksi mudah tapi ia agak rumit dalam perlaksanaan. Jesus mengajak anda dengan mengatakan, ” Datanglah

kepadaku, bagi kamu semua yang berasa penat lelah dan berat beban, biar saya merehatkan kamu. Menanggung kok saya ke atas anda dan belajar dari saya, kerana saya berhati lembut dan bersikap rendah hati, dan kamu akan mencari tempat beristirehat untuk roh anda. Kerana kok saya berkarakter toleransi dan bebananku adalah petunjuk.

Kawanku jika hari ini anda mendengar suaraNya menyeru anda maka jangan mengeraskan hati anda tapi mungkin lebih baik menyerahkan nyawamu kepada Shepherd dalam jiwa anda. Dia menyayangi anda dan akan memberikan anda keamanan yang mengatasi segala kesefahaman dan kebahagian yang tidak terkatakan. Ini tidak bermakna bahawa anda tidak akan meluluhawa sebarang ribut dalam kehidupan anda tapi Dia berjanji kepada kami bahawa Dia tidak akan meninggalkan kami ataupun membiarkan kami berseorangan.

Dan sebagai penutup saya menggalakkan anda supaya berdoa kepada Dia dan biar Dia mewujudkan diri sendirinya di realiti dalam bentuk ketara supaya anda berkepercayaan kepadaNya. Jika anda melakukan kesemua ini dengan hati yang ikhlas dan jujur, anda akan dikecewakan kerana kami menggalakkan anda merasai dan melihat kebaikan Tuhan secara metafora. Amin.

 

 

Pautan-pautan yang lain

www.4laws.com/laws/malay/default.htm

Testimoni saya dengan Jesus

How to know God

Leave a Reply