Mengapa Anda Menjadi Seorang Muslim?

Mengapa anda menjadi seorng muslim? Pernahkah anda mempertimbangkan persoalan ini atau termuncul fikiran seperti ini? Adakah ini kerana anda sendiri telah temui kebenaran atau terima sesuatu seperti wahyu atau pengertian rohani dalam kehidupan? Ataupun anda sewajarnya memasuki Islam disebabkan oleh penjalinan hubungan rapat atau peribadi dengan Tuhan? Adakah anda memeluki agama Islam kerana kebudayaan dan kemasyarakatan memperlakuka anda? Cuba menggambarkan bahawa jika anda terlahir dan dibesarkan di rantau US yang diambil kira sebagai kawasan yang dihuni oleh umat Kristian. Dalam kondisi semacam ini, cuba fikirkan kebarangkalian peluang anda untuk menerima atau menganuti kepercayaan Islam?

Adakah anda menjadi seorang muslim kerana kebebasan pemilihan anda terbatas dan anda terpaksa menggadaikan segalanya demi kebebasan pemilihan? Cuma menggambarkan sekali lagi bahawa anda dilahirkan di masyarat demokratik yang mengurniakan anda hak kebebasan beragama. Adakah anda masih ingin menjadi seorang muslim?

Adakah anda menganut agama Islam disebabkan oleh pengharapan keluarga terhadap anda di mana mereka adalah anggota-anggota yang mendefinisikan pandangan dan nilai kehidupan anda? Jikalau anda dibesarkan dalam keluarga yang membenarkan anda membuat keputusan dalam pemilihan kepercayaan anda serta menyokong anda sepenuhnya tanpa mempedulikan posisi anda?

Adakah anda memeluk agama Islam sebagaimana orang lain melakukannya? Bagaimana jika sebahagian daripada kebudayaan kami mengizinkan kepelbagaian dalam penganutan agama? Adakah keadaan ini masih mendorongkan anda untuk memeluk agama Islam?

Adakah anda menuruti agama Islam kerana pendidikan yang anda terima dari autoriti-autoriti agama dan bimbingan menerusi sistem pendidikan yang menegaskan bahawa Islam adalah satu-satunya agama yang benar? Sila bayangkan bahawa anda dilahirkan dalam negara ateis yang mempunyai falsafah yang amat berbeza mengenai kehidupan tanpa Tuhan. Adakah anda masih ingin menjadi seorang muslim?

Adakah anda menganuti agama Islam kerana kekhuatiran tidak menjadi seorang muslim atau akibat tidak menerima agama atau kepercayaan sehingga kini apa kata jika anda tidak perlu menghadapi kekhuatiran atau pantang larang ini?

Mungkinkah agama Islam dipandang sebagai kebiasaan yang didefiniskan di sesetengah darjat menurut lokasi geografi?

Mungkinkah seseorang diintegrasi dalam keagamaan yang menjadikannya hampir mustahil melepaskan diri daripada pengaruh tersebut?

Mungkinkah kepercayaan hanya bergantung kepada apa yang diberitahu untuk mempercayai dengan pemikiran kepercayaan secara membuta tuli  yang tidak dapat terjawab?

Bolehkah seseorang dipencilkan dalam satu kebudayaan yang menyebabkannya tidak akan dipengaruhi oleh faktor luaran?

Bolehkah agama menjadi kaedah dalam menguasai dan memanipulasi penganut-penganutnya dalam melaksanakan agenda politik?

Patutkah kepercayaan agama menyebabkan anda kehilangan kesedaran jati diri anda? Bolehkah anda menghadapi diri anda sendiri secara jujur selepas berfikir masak-masak apabila habis baca blog ini masihkah anda berkeyakinan sepenuhnya dalam meneguhkan kepercayaan dalam Islam atau menimbul perasaan syak wasangka? Jika anda masih berpegang teguh pada kepercayaan anda dalam menjadi seorang muslim yang sejati ini adalah kerana kebanggaan yang tidak pernah pudar ini tidak membenarkan anda mengakui kesilapan? Bolehkah anda mengatasi kepercayaan ini yang memperdayakan anda selama ini?

Jadi apakah motivasi sebenar anda dalam menjadi seorang muslim? Adakah ini betul-betul hakikat yang sebenarnya atau bolehkah ia didefinisikan oleh kebudayaan?

Kebanyakan pencapaian perkembangan dalam agama Islam bergantung pada ketenteraan dalam penaklukan dan kelahiran anak. Adakah ini betul-betul jalan menuju ke kepercayaan yang ikhlas dan ortodok? Walau bagaimanapun, terdapat segelintir muslim mengesyaki pada agama Islam dan dengan ajaibnya melepaskan diri daripada belenggu dengan memeluki Jesus. Saya telah masukkan pautan tersebut dalam laman blog saya di mana terkandung testimoni daripada bekas penganut Islam yang berjaya mencari penyelesaian yang lain bagi menghilangkan kesangsian dan ketakutan mereka.

Sebagai kesimpulan, saya ingin menawarkan anda peluang untuk membaca kesemua testimoni ini dan kemudian berdoa kepada Tuhan serta menampakkan Jesus untuk anda. Dengan cara ini anda boleh menempatkan kepercayaan anda kepadaNya sebagai Tuhan (Lord) dan Penyelamat (Savior). Macam manapun jangan biar ketakutan menghalang anda daripada melaksanakan tujuan ini di mana akan menjauhkan anda dari syurga malahan anda tidak akan dijamin masuk ke firdaus.

 

 

Pautan-pautan yang lain

Bagaimana Menjalin Hubungan dengan Tuhan

Sumber rujukan mengenai Muslim dan agama Islam

Jesus dan agama Islam

Why are you a Muslim?

Leave a Reply